Recenzja: Jak zdobyć przyjaciół…

Dale Carnegie

Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi

Wydawnictwo: Wydawnictwo Studio EMKA

Okładka - Carnegie

Ogólna charakterystyka

Książka z 1936 roku pomimo odległej daty powstania, nic nie traci na wartości. Dotyka ona bowiem najważniejszego i ponadczasowego tematu – ludzi i ludzkiej natury. Warto wiedzieć, przemierzając przez kolejne strony książki, że biografia autora to inspirująca historia sama w sobie – od biednego chłopaka po wielkiego mówcę, chociaż nie o tym jest jego dzieło.

Tytuł w oryginale (How to win friends and influence people) brzmi dużo lepiej niż polski odpowiednik, który może sugerować, że książka jest dla samotnych smutasów, którzy nie mają kolegów. Wręcz przeciwnie – jest to pozycja dla każdego. Zasady z książki można wypisać na 2 stronach, jednak w przeciwieństwie do współczesnych poradników, jest genialnie skonstruowana i oparta w całości na poruszających historiach. Trudno lepiej zrozumieć ideę niż przez doświadczenie czy emocje – wczucie się w sytuacje bohaterów z przykładów i doświadczenie rozwiązań ich problemów – niż otrzymanie ich w postaci krótkiej myśli, podanej na talerzu.

Jak zdobyć… to pozycja obowiązkowa. Niezależnie od wieku, statusu, ambicji, pozycji i żadnego innego parametru czy czynnika – każdy człowiek zmieni swoje patrzenie na ludzi i relacje z nimi pod wpływem tej książki.

 

Język i struktura

Przekaz zrealizowany jest poprzez niezliczone historie, które zaskakują szczegółem – autor podaje daty, imiona i nazwiska uczestników, miejsca oraz okoliczności, co ułatwia zrozumienie kontekstu i wczucie się w sytuacje bohaterów. Mówi się, że ludzie uwielbiają historie – nic dziwnego więc, że książkę się tak dobrze czyta!

Po wprowadzeniu czytelnika w powody powstania dzieła oraz przybliżeniu bogatego doświadczenia autora, przedstawiona jest garść porad dotyczących czytania. Skrócić ją można do zdania, że książka to narzędzie, a nie cel sam w sobie. Autor zachęca do zgłębienia idei i przeniesienie ich do swojego życia, aniżeli samego poznania treści.

Książka podzielona jest na kilka części, które można potraktować jako poziomy trudności:

  • podstawowe techniki kontaktów z ludźmi,
  • sześć sposobów na to, że ludzie będą Cię lubić,
  • jak przekonać innych do Twojego sposobu myślenia,
  • bądź przywódcą: jak zmieniać ludzi, nie zrażając ich i nie zniechęcając.

W obrębie danej części jest kilka rozdziałów, z których każdy koncentruje się na jednej myśli i ilustruje ją licznymi przykładami. Dopiero na końcu podana jest konkretna zasada czy wskazówka. Taka struktura i organizacja powoduje, że idee dobrze się zakorzeniają, zanim podana zostanie jednozdaniowa porada czy formułka.

 

Efekt WOW!

Książka wzbudziła mój zachwyt, bo wydawała mi się przestarzałą pozycją dla samotników, a okazało się, że jest ponadczasowym zbiorem najważniejszych zasad życia z ludźmi! Zaskakuje stylem, bowiem zamiast podawania konkretnych rad i próbą ich uzasadnienia, przedstawia autentyczne historie, z których czytelnik jest w stanie sam wyciągnąć wnioski. Taki sposób przekazu od razu trafia do czytelnika i zmienia jego patrzenie i funkcjonowanie, bo dochodzi on do pewnych przemyśleń jak do swoich.

Jeden z krótkich przykładów działania osób, które umieją postępować z ludźmi. Jak kogoś skrytykować i nie zostać znienawidzonym? Fragment:

 

[blockquote author=”” link=”” target=”_blank”]Kiedyś Charles Schwab przechodził przez jedną ze stalowni i zauważył kilku pracowników palących papierosy. Tuż nad ich głową widniał napis „Palenie zabronione”. Czy Schwab wskazał na napis i krzyknął: „Nie umiecie czytać?”. Nie, na pewno nie Schwab! Doszedł do mężczyzn, wręczył każdemu po papierosie i powiedział: „Bardzo będę wdzięczny, chłopcy, jeśli te papierosy wypalicie na zewnątrz.” Wiedzieli dobrze, że Schwab zauważył, iż złamali przepisy. I podziwiali go, ponieważ nie wspomniał o tym ani słowem, dał im mały prezent i sprawił, że poczuli się ważni. I jak tu nie kochać takiego człowieka?[/blockquote]

Współczesne książki poleciłyby feedback metodą kanapki, techniki NLP, sztuczne chwalenie, czynniki motywacyjne itp. A ten przykład to pierwszy z brzegu – książka pełna jest historii dużo większego kalibru.

 

Wartość dla Ciebie

Pomijając samą rozrywkę z przeczytania inspirujących opowieści, masz szansę zupełnie zmienić swoje patrzenie na ludzi. Wszędzie, gdzie tylko są, możesz poprawić swoje efekty: w rodzinie i związku, szkole, pracy, na mieście, u lekarza, w sklepie, w internecie itd. A to tylko bezpośredni skutek, bo pośrednich nie da się wyliczyć – nikt nie wie o ile lepiej będziesz się czuć, ile spraw więcej będziesz w stanie załatwić i na jak wielki sukces Ci to pozwoli.

 

Chcesz kupić?

Jak zdobyć przyjaciół… moim zdaniem powinno być szkolną lekturą (obowiązkową!) i parokrotnie przypominaną w różnych momentach życia. Ale tak pewnie nie będzie, więc trzeba samemu się do niej zabrać. Można ją zamówić np. w księgarni internetowej Tolle.pl.


Notice: Funkcja WP_Scripts::localize została wywołana nieprawidłowo. Parametr $l10n musi być tablicą. Aby przekazać dane do skryptów, proszę użyć funkcji wp_add_inline_script(). Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 5.7.0.) in /home/users/vrizz/public_html/blog/wp-includes/functions.php on line 6031